Apporten, pass två.

Pass två med apporten (från det att hon började gripa den). Nu är det dags att ställa högre krav. Då hon inte längre tvekar med att gripa den. Så nu kommer belöning endast att komma när hon håller den nån sekund eller mer.
Vi påbörjade även fjärren. Vi har sedan tidigare påbörjat inlärningen av stå. Men då hennes muskler, som jag skrev tidigare tagit rätt mycke stryk av den här långa vilan. Så körde vi på en ligg-stå-ligg-stå övning för att sakta med säkert börja bygga lite muskler igen.



Återigen, borste från hur jag ser ut, då jag precis kom ut ur duschen, även denna gång :b

Jag tar fortfarande tacksamt emot kritik! :)

Kommentarer
Postat av: Ronja

Kritik vet jag inte, men lite tankar kommer här!



Nästa steg jag hade gjort är att förlänga själva tiden hunden håller i apporten och det Utan att jag själv släpper. Så blir det lite enklare med ett kriterium i taget, att både få bära hela vikten och hålla samtidigt kan bli lite mycket begärt och dessutom otydligt. Eller helt enkelt - jag upplever det som effektivare att göra så ;)

Om du kikar på din film så ser du att du gör precis som jag gjorde med min första första gången jag försökte lära honom ta apportbocken - ger hunden - hunden greppar - vi släpper - klickar precis innan hunden tappar greppet - belönar. Ibland hoppar hundens tappande före eller precis samtidigt, och nånstans blandas lätt släppandet och klicket ihop och släppandet förstärks. Det är svårt att pricka rätt när tiden är så kort! Tror knappt hunden är medveten om tidsskillnaden där. Det även om Vi ser det som att hunden höll en mikrosekund och vi belönade det, så kom det ju ungefär samtidigt (och då blir det inte handling-konsekvens utan släppaklick/klincksläppa i ett) Men hunden måste ju släppa för att få sin belöning och det är där jag tror att det blir fel när man börjar med ett gripande och sen låter hunden försöka bära själv direkt...hunden hinner släppa för att få sin belöning och det är väl att likna med att belöna ur position (vill vi ha hunden liggandes är det ju bäst om den får belöningen till sig när den är där och inte när den hunnit resa sig) eller ha fel belöningsplacering.

Förlänga tiden hunden håller fast och stilla alltså, så den får en förståelse till att den ska ha kvar greppet som det är tills du klickar. Därefter, när jag har lite fasthållen tid med min hjälp att spela på (3 sek kanske?) hade jag börjat släppa greppet lite lätt bara någon tiondels sekund i taget och skiftat mellan dessa (har du ridit något på ridskola så kanske du känner igen "lätta ta", samma princip!) och sedan släppt alltmer eftersom hunden klarar av att ta vikten också.



Sena tankar kring apportering överhuvudtaget, ska helt klart sätta mig och skriva ned och filma vår träning på dagtid så kanske mina tankar kommer fram tydligare. Tycker dock att det ser himla lovande ut för er!

2010-12-28 @ 01:51:49
URL: http://ronjas.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0