Käre träklump.

Japp, där ser ni.. HON GRIPER DEN! Så jävla gla' att jag vet inte.. Som jag har kämpat med att få henne att ta den i munnen och inte bara nosa på den/tugga på kanten.
Se och njuuuuut!

Kom fortfarande MER än gärna med tips på vad jag kan förbättra, ändra osv! Det tas emot med stor tacksamhet :) Nu.. Fiiiilm!



Jag vet att filmen verkligen suger, glömde o flytta om kameran. Men ja, ni ser ju iaf.. Mest på slutet hur fint hon tar den i munnen.. Min pärla :')
Och lägg inte märke till mig där nånstans i bakgrunden.. Kom precis ur duschen :b

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Ser jätte bra ut Sophie! Tänk bara på när du klickar! klickar du för sent kopplar hon klicket med att hon ska släppa bocken. Och det vill vi ju inte? TVÄRT OM! :D När du ger henne bocken skulle jag snabbt sätta en hand under hakan på henne så att hon håller kvar bocken. Det kan vara lite påtvingat men tar snabbare att lära in då hon förstår bättre vad hon gör. Detta fungerade utmärkt på Ben!

Sedan skulle jag föreslå att träna med bakåtkedjing. Och det är inte vad du gör tyvär. Du går för fort fram enligt mig. Att kedja moment "bakifrån" innebär att du börjar att lära in slutet av ett moment för att sedan lära in början av momentet sist. Som i detta fall när du ska lära in momentet apport i klass 2. Att du kastar iväg apporten, hunden springer och hämtyar och sätter sig bredvid dig med apporten i munnen. Kolla nu vad det sista i momentet är. Jo det är just att hunden sitter vid din sida med apporten i munnen. Jag skulle inte göra annat än att lära henne sitta still med apporten. Och för att undvika att hon börjar tugga gäller det att handla smart! När du lägger apportbocken en bit från henne kommer lek och jakt beteende fram vilket gör att hon lätt börjar tugga på apporten. Hon måste redan från början när du lär in nästa steg i apporteringen att man ABSOLUT INTE får tugga. Så vad jag föreslår är att bara fortsätta på samma sätt som du gjorde i början av filmen, alltså inte lägga den på golvet och låta henne göra vad hon vill med apporten för apporten är ingen leksak och denna gör man bara en sak med - håller den stilla i munnen och kommer tillbaka till matte med den!

Jag gjorde så att jag stoppade in den i bens mun, ungefär på samma sätt som du gör med xoxan. Och sedan håller jag en hand under hakan eller så sa jag bara "stanna" och klickade efter att han hållit den längre än vad han gjorde gången innan. Belöna ALDRIG om hon tuggar, oavsett om hon håller den flera sekunder i munnen! Det blir ett jävla helvette att träna bort och vill du satsa på 10:an så träna rätt från början! Nästa steg i träningen är att du sätter dig ner bredvid henne så att hon vänjer sig vid att hålla bocken när du är på sidan av henne. Sen sitter du på knä när du ger den till henne och sedan ställer du dig upp lite böjd. Sedan är det bara att börja nöta! Nöta och nöta och nöta för att få henne mer säker! Ta med bocken på bussen, ut på prommenaden osv så att hon miljötränas sammtidigt och kan hålla den i olika situationer. Jag lovar - det är värt det! Även om folk kan glo lite snett då du stoppar underliga plankor i käften på din söta schäfer.

Hur du går tillväga för att få henne att hämta den (klass 2) kan vi ta en annan gång för att undvika att det blir tokigt! Den delen är rätt viktig för att få en tuggfri apportering! I alla fall de första passen.

Hoppas du fick lite tipps nu :) Kram på dig och lycka till med henne! Ni fixar detta sjukt bra!

2010-12-14 @ 22:35:43
URL: http://www.herdingdogs.se
Postat av: Paulina

Duktiga ni är :)



Håller helt med ovanstående. Dock är det där med att hålla en hand under hakan väldigt individuellt vad gäller vilken hund det funkar på och inte. Man får även inte glömma att det är ett ganska kraftigt dubbelkomando som tar mer eller mindre (ytterligare)tid för att träna bort.



En annan sak.. med tanke på att hon inte verkar vara så mycket för att "bara" hålla saker i munnen på det där sättet skulle jag redan nu börjar träna på att ta andra "äkliga" saker i munnen. T.ex. skedar och liknande.. för risken är att det annars kan bli ett problem när ni senare kommer till metallapporten. (om det är dit upp ni strävar)

Egentligen är det bättre att börja med metall apporten innan trä.. jag menar, kan dom metallen kan dom(absolut oftast, utan problem) även träapporten.. medan det inte alltid har lika lätt att gå från trä direkt till metall.

Så jag skulle deffenetift köra lite greppa "äkliga"-saker-övningar redan nu med den där tjejen.



Lycka till! Vad roligt att hon äntligen tar den i munnen! :)

2010-12-15 @ 15:47:08
URL: http://tulletass.weebly.com
Postat av: Linnéa & gänget

Vad duktig du och din schäfer är :)

2010-12-15 @ 17:57:00
URL: http://bootcampdogs.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0