Apportbock.

Yep.. Idag har vi tjööötat med den här förbannade, hatade, jäkla apportbocken. Tror vi hatar den lika mycke både jag och Xoxie.. Sååååå tråkig tycker hon, otroligt onödigt verkar det vara i hennes ögon..

Böööööh.. Ungefär så känner jag inför apporten.. Har typ alltid gjort.. Vilket hon till 100% snappar upp, såklart!
Så idag gick jag in för att nej.. Nu jävlar ska vi sätta den där apporten.. Det här fixar vi, nu kör vi och nu ska vi göra det KUL att träna apport!

Haha.. Ett FUCKYOU fick jag från min kära Schäferdam som la sig typ en meter ifrån o började gnaga på den.. (Och inte gnagde hon i mitten heller, för då hade jag faktiskt berömt för hon ens tog den i munnen! Nänä, hon lägger sig i gnager på ena hörnet.. Så nää.. Då kunde jag faktiskt inte förmå mig att belöna)
Eh, ja.. Så så bra gick det.

Som ni hör, så har vi alltså ganska stora problem med apporten..

Jag kör ju, som dom flesta nu för tiden nästan uteslutande med klicker. Ja, nu när jag tänker efter kör jag bara med klicker faktiskt.
Hur som, jag har klickat vid varje kontakt hon tagit med apporten.. Det har sett ut ungefär såhär i utvecklingen:
Titta -> Nosa -> Dutta..  Och där tar det stop. Total stopp.. Har hållt i den framför henne.. För att "presentera" i hopp om att hon skulle ta den bara sådär direkt.. Yeah right.. Har låtit den ligga på golvet bara så hon får ta eget initiativ.. Och det är så vi fortsatt och det är då utveckligen sett ut som ovan.

Idag grep hon den typ en millisekund.. Och jäklar vilket ståhej beröm hon fick då kan jag lova.
Testade att kasta iväg den för o se om hon ville ta den o apportera tillbaka den till mig.. Och det ville hon ju.. Bara det att hon grep i "knölen". Men jag belönade iaf.

Och där fastnade vi.. Så där är vi nu.. Jobbar på att få ett värde i apporten.

Alla tips, stora som små.. Mottages med glädje!!
Då jag fullkomligt ogillar den där träklumpen.. Och det verkar vi vara två om att tycka!



Den oh- så hatade träklumpen...


Kommentarer
Postat av: Paulina

Först och främst.. glöm inte att leka innan och få upp både kamp och lek i henne innan du börjar eran (tråkiga) träning. Sen kan du presentera apporten.

Och då hade jag gjort så att jag håller den framför hunden(som du gjorde).. men utan att vänta på just ett gripande. Klicka istället för varje kontakt hon tar vid apporten. Om det så bara är att hon tittar på den så ska hon ha massa beröm. Men belöna ALDRIG när hon tar den på sidan eller gnager på den. Med tanke på att du vill ut och tävla.. belöna bara 10 poängaren! Om du förstår vad jag menar, uteslut alla felbeteenden redan innan(finns även risk att hon blir förvirrad om hon en gång för gnaga eller bita fel och sen plötsligt inte får någon belöning för det).. så är det mindre chans att du får problem med det sen. Dessutom skulle jag undvika att kasta i väg den. Börja med att träna på gripandet på plats. För samtidigt som du har som lättast att både belöna rätt och utesluta fel beteenden på nära håll har du också lättare att få in felbeteenden och "slarv" när du kastar den. Vänta med det tills hon vet hur hon ska gripa den. Dela upp det till en "gripa träning" och senare en "apportera-till-mig träning".

Och sen.. intala både dig och xoxie att apporten är det roligaste som finns! :)

Kör bara jätte korta pass till en början.



Nu blev det långt märkte jag.. men det är så som jag hade gjort till en början. Ha tålamod och ta det i små steg :)

2010-12-01 @ 10:16:19
URL: http://tulletass.weebly.com
Postat av: Michelle

går inte att kampa med den då?

2010-12-02 @ 00:19:27
URL: http://litentengil.webb.se
Postat av: Emma, Hicka och Judith

Blää, jag hatar den lika mycket som du gör.



Är hon tugg-glad i andra saker om du kampar med den? Om hon är det så rekomenderar jag INTE att du kampar med henne, för då blir det bara en massa tugg. Det vet jag av egen erfarenhet. Däremot har jag gjort som så att jag har kastat den runt omkring så Hicka får springa och hämta den, belönade i början direkt hon nuddade den med nosen. Och efter det har vi kommit relativt långt, hon plockar upp, får belöning OM hon inte tuggar. Har nu nästan fått till hållandet också utan tugg eller rullande i munnen.



Har gått sååå sakta framåt med apporten, Hicka blir 3 år i februari, och nu i somras började det fungera bra. Hicka blir alldeles för exhalterad vid träning, hon hoppar, piper, gnäller, skäller och tuggar i kamptrasan/leksaken. Så det blir inte apportträning så ofta som man bör träna.

2010-12-02 @ 01:23:13
URL: http://bruksschafrar.blogspot.com
Postat av: Ronja

haha, så olika man kan vara - apporteringen är ju det absolut roligaste! Men så hänger det väl ihop med retrievrar - retrieverjakt - apporteringens grunder måste sitta på ett bra sätt för att allt annat roligt ska kunna fungera. ;)



Jag börjar med det du redan gjort - all kontakt med föremålet, går in och finslipar på var kontakten ska vara (mitten), går över till att öppna munnen runt och sedan att hunden drar. Skulle kunna skriva en hel bok om detta då jag har så många delar, speciellt i avlämningarna där många saker sker som vart hunden ska lämna osv., men håller det kort nu. Istället kan jag dra mina två viktigaste punkter;

1. Tänk INTE att det ska bli mer än den punkt du är på! Alltså - tänk inte på att apportbocken ska hämtas sen utan tänk att momentet är "röra på mitten". Begär inget mer, momentet är klart där. Tänk att det är ett freestyltetrick i sig eller vad som nu funkar för er. Annars blir det som med slalomet och ingångarna om man tränar in det för snabbt med fokus på att ta 12 pinnar direkt för tidigt..

2. När det handlar om föremål försöker jag att INTE skapa värde i saken i sig - inget jagande av apportbock alltså. Allt roligt ska ske med mig, så riskerar man inte att hunden drar med Sin roliga leksak. Här fokuserar jag istället på att belöna Handlingen med föremålet. "Bära", inte "apportbock".

Måste lägga in en tredje också, kan inte låta bli... men öka belöningarna, ta fram något hon Verkligen vill ha och begär bara litelite en eller två gånger och bryt sen, gör inte mer. Så blir det rätt för er båda. Kanske för att få maten?



Ska se om jag kan skriva ihop något när jag är piggare! :)

2010-12-09 @ 00:01:06
URL: http://ronjas.se/
Postat av: Therese

min russel tuggade på apporten med, höll 1 sek, sen tugga, inget spec intresse alls när man inte får leka med den. jag kör med en liten röd hantel med sametsmaterial på, då måste han hålla och kan inte tugga, det går framåt, han håller en stund, plockar upp den och bär den stolt, vi har långt kvar, men det funkar bättre än plast/träapporten, så kan vi befästa ordet och gå över på apporten sen, den är på 1kg



http://www.pricerunner.se/pl/353-24948027/OEvrig-sportutrustning/Abilica-Fitness-Box-1-2-3-kg-priser

2010-12-13 @ 21:40:08
URL: http://freewebs.com/frejaa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0